f August 2009 ~ Ikrar Pemuda

Sunday, August 23, 2009

Khalid Ibrahim hutang RM 66 juta??



Bagaimana rasanya apabila sebuah negeri diketuai oleh seorang yg berhutang berpuluh juta??Ini lah yang terjadi pada negeri Selangor. Selangor sekarang diketuai oleh seorang Menteri Besar yang berhutang pada Bank Islam sebanyak RM66 juta!!Ya...bukan sikit anak..ramai fakir miskin boleh dapat sebuah rumah, ramai anak selangor bisa dapat biasiswa pendidikan dan bantuan kepada ibu tunggal juga dapat diberikan..


MB Selangor diarah bayar RM66.67 juta kepada Bank Islam

Oleh Norhashimah Mohd Radzali
norhashimah@bharian.com.my

KUALA LUMPUR: Menteri Besar Selangor, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim, diperintah membayar RM66.67 juta kepada Bank Islam Malaysia Berhad bagi pinjaman pembelian saham Guthrie pada 2001 ketika beliau menjadi ketua pegawai eksekutif syarikat itu.

Perintah itu dikeluarkan Hakim Mahkamah Tinggi, Datuk Rohana Yusuf, dalam kamarnya di sini, semalam. Rohana bagaimanapun membenarkan permohonan Abdul Khalid untuk menangguhkan pembayaran itu sementara menunggu permohonan rasmi penangguhan keputusan berkenaan didengar pada 16 September ini.Peguam Malik Imtiaz Sarwar yang mewakili Abdul Khalid, berkata mahkamah membenarkan permohonan Bank Islam untuk satu penghakiman terus dengan alasan tiada isu untuk kes itu perlu dibawa ke satu perbicaraan penuh.

Malik berkata, pihaknya akan mengemukakan rayuan berhubung keputusan itu di Mahkamah Rayuan kerana berpendapat perkara itu hendaklah dibawa ke perbicaraan penuh.
Beliau akan memfailkan permohonan rasmi penangguhan keputusan itu, awal minggu depan.
Sementara itu, mahkamah juga menetapkan 16 September ini untuk sebutan kes saman Abdul Khalid terhadap Bank Islam. Abdul Khalid memulakan saman terhadap bank itu pada 18 Mei 2007, dengan menuntut ganti rugi dan pengisytiharan bahawa wujud kontrak kolateral antara beliau dan Bank Islam berhubung dengan perjanjian kemudahan Al Bai-Bithaman Ajil (BBA) bertarikh 30 April 2001.

Beliau juga mahu satu pengisytiharan bahawa kemudahan BBA dalam isolasi dan tanpa kontrak kolateral adalah tidak sah dan terbatal serta Bank Islam melanggari kontrak kolateral dan kemudahan BBA. Saman balas bank berkenaan terhadap Abdul Khalid pada 24 Mei 2007, bagaimanapun mendakwa Menteri Besar itu melanggari kontraknya dalam perjanjian pinjaman BBA bagi pembelian saham Guthrie.Abdul Khalid tidak hadir di mahkamah semalam, manakala Bank Islam diwakili peguam Tommy Thomas.

Apa jaminan yang Khalid takkan menggunakan kuasanya sebagai Menteri Besar Selangor untuk mendapatkan wang membayar hutangnya yang berpuluh juta itu ??Ini baru satu hutang..entah-entah ada berpuluh lagi hutang!! Bagaimana dia mahu menguruskan Selangor yang belanjawannya melibatkan berbilion-bilion RM sedangkan hutang peribadinya pon tak boleh diurus dan mencecah berpuluh juta dan tak boleh bayar?? Inikah dia tokoh korporat terkemuka yang dilaung-laungkan oleh Anwar Ibrahim??Korporat atau keparat?

Sepatutnya Khalid meletak jawatan sebagai Menteri Besar supaya, kegusaran rakyat terhadap dirinya dapat dihapuskan buat sementara. Khalid seharusnya selesaikan masalah peribadinya itu supaya ia tidak mengganggu tugasnya dalam menyelesaikan masalah rakyat di dalam negeri Selangor ini. Sudahlah ada exco negeri Selangor terlibat dalam gangsterisme, ada pulak yang buat hubungan luar nikah, Menteri Besar pulak hutang berpuluh juta..Masya Allah..ini kah dia dikatakan kerajaan berkebajikan??Bagi kami ini bukan kerajaan berkebajikan..tetapi kerajaan berkebajingan..

Kepada ADUN Sekinchan dari DAP iaitu Ng Suee Lim yang sibuk sibuk pasal rumah Dato Seri Khir Toyo tu yang dikatakan berharga RM24 juta...kalau beliau kata Dato Seri Khir Toyo tak patut ada rumah berharga RM24 juta sebab pendapatannya sebagai Menteri Besar tidak memungkinan dia bina rumah semahal itu, bagaimana Tan Sri Khalid nak bayar RM66 juta pulak?? Persoalan ini tiada pon dibising-bisingkan oleh pihak Pakatan Rakyat. Namun, rakyat Selangor sekarang sudah sedar, mereka sedang mengalami liku liku kegelapan pemerintahan era daif Pakatan Rakyat. Insya Allah, bila tiba masanya, mereka pasti akan menyokong kembali Barisan Nasional yang sememangnya sudah terbukti mempunyai tradisi membela rakyat!!

Saturday, August 22, 2009

Cerita-cerita dari Permatang Pasir

Dalam sibuk-sibuk PAS mencaci peribadi calon UMNO Rohaizat dengam macam-macam tohmahan, apakah manifesto PAS dalam Pilihanraya di Permatang Pasir sebenarnya??Ketua Dewan Pemuda PAS yang namanya pon macam nama alim ulamak tetapi turut serta dalam kempen secara "character assasination" iaitu menuduh Rohaizat beristeri dua. Padahal orang PAS pon ada yang beristeri dua seperti Haji Hadi, Hassan Ali dan bagaimana pula dengan ADUN Melor, Wan Ismail Wan Jusoh yang mana bekas isteri keduanya iaitu Siti Aishah menuntut sampai RM 3 juta??Dimanakah tahap pemikiran Ketua Dewan Pemuda PAS ini???


Beberapa blog pro-BN pula mendedahkan yang calon PAS, iaitu Salleh Man juga bukanlah orang yang betol-betol orang yang baik. Cuba tengok di sini dan di sini. Betul tak betul wallahu a'lam. PAS juga dituduh kapur duit masjid oleh beberapa blogger, di sini dan di sini. Apa pon, kami mengharapkan supaya UMNO meneruskan kempen menerangkan dasar-dasar pembangunan dan manifesto pilihanraya yang sebenarnya kepada pengundi. Para pengundi bukanlah mereka yang senang diperbodoh-bodohkan, dan kami harap agar jentera pilihanraya UMNO di sana tidak terikut-ikut rentak PAS yang sebenarnya terdesak dan semakin kehilangan sokongan pengundi-pengundi Melayu. Lebih-lebih lagi di bulan Ramadhan ini, biarkanlah PAS dengan rentak mereka, insya Allah, mereka bakal menyaksikan kekalahan akibat dari perbuatan mereka ini. Namun, pada masa yang sama, BN harus mempergiatkan kempen-kempen kepada pengundi supaya mereka menyokong UMNO dan BN.

Sebagai renungan di bulan puasa ini, mari kita lihat klip di bawah, dengar apa kata si alim ulamak sorang ni..


Pakatan Rakyat Retak Menanti Belah







Friday, August 21, 2009

Selamat Menyambut Ramadhan al-Mubarak

photo credit to dsusetyo.wordpress.com

Kami pasukan Sang Saka Bangsa di Ikrar Pemuda, ingin mengucapkan kepada pengunjung semua, Selamat Menyambut Bulan Ramadhan. Semoga kita diberi kekuatan dan kesihatan yang baik untuk kita menunaikan ibadat puasa dan solat terawikh dengan sempurna sepanjang Ramadhan ini.

Saturday, August 15, 2009

Selangor Menuju Kehancuran??

photo credit to senjaliza.blogspot.com

Di negeri Selangor kebelakangan ini ada sahaja berlaku pelbagai kemelut dan isu-isu yang agak kontroversi yang menunjukkan pemerintahan Pakatan Rakyat di Selangor agak kucar-kacir dan berserabut. Pelbagai masalah timbul dari cara mereka memerintah, yang sebelum ini mencemuh dan mengeji Barisan Nasional tanpa segan silu ketika mereka di kerusi pembangkang. Namun, apa yang kita lihat sekarang, mereka seperti kaduk naik junjung atau pun seperti kera mendapat bunga.

Pemerintahan mereka dimulakan dengan menghadiahkan air percuma kepada rakyat negeri Selangor. 20m3 pertama air bagi penduduk Selangor bukanlah percuma dari ertikata sebenar, tetapi ia ditanggung oleh anak syarikat kerajaan Negeri Selangor (Sila lihat bil Syabas anda). Timbul pula isu sampai bila air ini akan percuma, sampaikah pada golongan sasaran air percuma ini kerana penduduk di perumahan pangsa atau apartment tidak mendapat air percuma ini. Walaupun para pengundi-pengundi pakatan mungkin gembira dengan air percuma pada mulanya, namun adakah ia cukup menunjukkan bahawa Pakatan Rakyat sudah berjaya di Selangor?

Pemimpin Pakatan Rakyat harus ingat, selama memerintah dari kemerdekaan Tanah Melayu sehingga sekarang dan walaupun banyak jasa-jasa yang Barisan Nasional telah berikan kepada agama, bangsa dan Negara, BN tetapi dinilai pada masa ke semasa tanpa menghirau jasa-jasa itu kerana itulah lumrah politik ini. Jika hanya kerana air percuma (yang bukan semua rakyat Selangor dapat pun), hendak dikira, itu tidak mencukupi untuk dapat memuaskan hati pengundi dan rakyat. Apatah lagi terbit macam-macam skandal, dan isu-isu yang kontroversi yang menyusahkan rakyat Selangor khasnya.


Ketua Muslimat PAS juga nampaknya mempertahankan gaya hidup bebas Elizabeth bersama lelaki Melayu.

Isu skandal Elizabeth Wong yang terpampang gambar-gambar mengaibkan di internet amat memalukan. Gambar-gambar itu mendedahkan kehidupan peribadinya yang rakyat menganggap dia berhubungan intim secara bebas dengan orang lain tanpa ikatan perkahwinan. Walaupun demikian, Elizabeth Wong dipertahan oleh wanita-wanita PKR dan PAS, mengatakan bahawa itu adalah hak peribadinya dan tak patut ditonton atau senang cerita, rakyat tak perlu ambil tahu dengan siapa dia mahu berhubung?? Adakah wajar seorang Exco berperwatakan begini??PAS yang sering melaung-laungkan perjuangan Islam dalam landasan politiknya langsung tidak mengutuk, mengkritik Elizabeth Wong ini. Jadi perjuangan Islam jenis apakah yang mereka perjuangkan??Adakah hanya kerana Elizabeth Wong itu rakan politik mereka, mereka hanya tutup sebelah mata??Bagi mereka, kesalahan tidak terdapat pada parti PAS, PKR mahupun DAP, kesalahan hanya terdapat pada Barisan Nasional.


Setelah lebih setahun, Menteri Besar Selangor Tan Sri Khalid Ibrahim mencadangkan bahawa duit zakat digunakan untuk pentadbiran negeri Selangor kerana kerajaan Pusat tidak menyalurkan wang peruntukan. Selangor adalah negeri terkaya di Malaysia dan merupakan tunjang ekonomi Negara. Bagaimana seorang bekas CEO Guthrie yang kononnya pandai dalam ekonomi tidak mampu menambah pendapatan negeri sebaliknya lebih meminta-minta kepada kerajaan pusat? Kemanakah prinsip Tan Sri Khalid sebagai seorang muslim apabila mahu menggunakan duit zakat untuk pentadbiran negeri Selangor?? Matlamat tidak menghalalkan cara dan seharusnya mereka dapat menambah pendapatan negeri dan menarik lebih ramai pelabur. Jika dikatakan kerana masalah ekonomi sedunia, itu bukanlah alasan yang terbaik kerana terdapat ramai lagi pelabur-pelabur yang ingin melabur di Selangor ini terutama dari negara-negara Timur Tengah, China dan India yang tidak terlalu terkesan akibat kemelesetan ekonomi global.

Isu gangsterisme dalam pemerintahan Selangor juga telah menjadi isu apabila orang Pakatan Rakyat sendiri membuat kenyataan bahawa ada unsur-unsur gangster dalam pemerintahan Selangor yang juga membabitkan beberapa wakil rakyat DAP. Antara yang dikaitkan dengan kegiatan gangsterisme ini ialah Ronnie Liu iaitu Exco PBT dan Ean Yong Wah iaitu Exco Kilang-kilang Haram. Perkara ini berlanjutan sehingga ada kematian iaitu Teoh Beng Hock iaitu pembantu kepada Ean Yong Wah. Pakatan Rakyat menuduh bahawa SPRM terlibat dalam pembunuhan itu dengan sewenang-wenangnya namun sebuat Siasatan Diraja telah dibuat dan sedang berjalan ketika ini. Namun, secara lojiknya adakah relevan jika SPRM hendak membunuh Teoh??Bukankah lebih relevan jika mereka yang dikatakan terlibat yang membunuh Teoh untuk melewat-lewatkan siasatan terhadap mereka??Tepuk dada Tanya selera…


Salah seorang ibu tunggal yang bakal diusir oleh MBPJ. Mana prinsip negeri berkebajikan??Photo credit to mazidulakmal.blogspot.com

Belum lagi tutup isu Ronnie Liu, timbul lagi isu lain apabila kali ini rakyat Selangor pula menerima akibatnya hasil dari kedangkalan dan kurangnya prihatin Pakatan Rakyat kepada rakyat Selangor apabila, terdapat ibu-ibu tunggal yang diusir dari rumah pangsa mereka kerana tidak membayar sewa kepada Majlis Perbandaran Petaling Jaya. Sewa rumah mereka telah dinaikkan dari RM124 kepada RM 250 dan ternyata mereka tidak mampu sehingga terjadinya tunggakan. Dimanakah pemimpin-pemimpin Pakatan Rakyat yang kononnya memperjuangkan hak rakyat??

Berapa banyak lagi masalah-masalah yang harus ditelan oleh rakyat Selangor??Jika dikatakan bahawa ini semua berpunca dari Barisan Nasional, kenapa di antara isu-isu ini ada yang dibangkitkan sendiri oleh orang-orang Pakatan Rakyat sendiri??Nilai-nilaikan lah dengan akal dan hati yang tulus untuk menentu masa depan negeri Selangor demi masa depan kita, anak-anak kita, agama, bangsa dan negara kita.

Pilihanraya Kecil Permatang Pasir: Calon-calonnya adalah...


Latest***

UMNO telah meletakkan Rohaizad Othman sebagai calon bagi Pilihanraya Kecil Permatang Pasir. Beliau adalah Setiausaha UMNO Bahagian Permatang Pauh. Timbalan Presiden UMNO, Tan Sri Muhyidin Yassin telah mengumumkan petang tadi dimana beliau juga adalah seorang peguam. Difahamkan bahawa UMNO Bahagian itu sendiri mengiginkan pemimpin muda untuk berjuang pada pilihanraya kali ini. PAS pula telah mengemukakan Pesuruhjaya PAS Pulau Pinang iaitu Salleh Man sebagai calon mereka.

Thursday, August 13, 2009

PAS dan Hassan Ali: Arak di Shah Alam OK!? Take Beer!!

The Beer Conspiracy. Hassan Ali bersalaman dengan Ronnie Liu. PAS perjuang nasib arak di Shah Alam? (photo credit to rbf)

Inikah dia dinamakan pejuang Islam??atau seorang pengecut??Di mana prinsip PAS di atas isu arak ini???Adakah dia takot pada DAP??Perjuangan Islam itu sendiri jadi permainan oleh manusia bernama Hassan Ali ini. Lihatlah betapa mesranya Hassan Ali sambil "merangkul" bahu Ronnie Liu, padahal Ronnie Liu hanya tersenyum sinis, mungkin melihat akan kebaculan dan kedangkalan prinsip "ulama" PAS bernama Hassan Ali ini. Sememangnya PAS bukanlah wadah sebenar yang memperjuangkan agama Islam, mereka hanya mahukan kuasa, selepas mendapat kuasa, agama Islam itu akan diperalatkan untuk meraih undi dan sokongan masyarakat.

KUALA LUMPUR, 13 Ogos (Hrkh) - Pesuruhjaya PAS Selangor Dato' Dr Hassan Ali bersama Exco DAP Ronnie Liu menyatakan kata sepakat isu penjualan Arak dianggap sudah selesai. Kedua-dua mereka dilihat berjabat tangan dan berdamai secara terbuka di satu sidang media bersama di Tropicanna dekat sini petang tadi.

Dalam kenyataan kedua-dua belah pihak, mereka bersetuju bahawa penjualan arak dibenarkan bagi orang bukan Islam.

Namun ianya mesti dikawal dan tidak dibenarkan kepada orang Islam. Dalam masa yang sama, difahamkan, kedua-duanya bersetuju bahawa tidak ada permit baru akan dikeluarkan bagi tujuan penjualan minuman beralkohol itu.

**sumber Harakahdaily

Kita lihat dari sini, adakah nanti ada ruling atau arahan atau peraturan akan digubal untuk pengawalan jualan arak ini??Sama-sama kita nantikan. Adakah dengan ini Hassan Ali tidak merestui arak yang dirampas oleh pegawai-pegawai MBSA tempohari? Dalil mana yang Hassan Ali pakai dalam keputusan penjualan arak ini?

Bagaimana pula dengan kenyataan Ronnie yang ini??

Ronnie berkata, bir tidak boleh dikategorikan sebagai minuman keras kerana kandungan alkoholnya tidak tinggi.

**sumber Sinar Harian

Tiada pun kenyataan minta maaf dari Ronnie??Di manakah hilang pedoman PAS dalam hal ini?Astaghfirullahalazim. Kita semua sepatutnya boleh menilai sebuah "movie" yang dimainkan oleh actor yang bagus seperti Dr. Hassan Ali ini. Beginilah nasib arak di kawasan penduduk Melayu yang dijulang dan diperjuangkan oleh PAS terutamanya Dr. Hassan Ali.

Untuk menghangatkan lagi keadaan, blogger darulehsantoday telah mendedahkan dokumen- dokumen yang menerangkan rentetan, keputusan larangan menjual arak di Shah Alam, surat menerangkan kepada premis (7-eleven dan 99 mart) yang menjual arak dan juga laporan menerangkan tindakan Ronnie Liu memarahi pegawai MBSA yang telah merampas arak-arak tersebut. Dan akhir sekali, sila baca kemarahan faisal di ruangbicarafaisal, wah!! marah betol ye encik faisal!

Al Fatihah: Ustaz Asri Rabbani

Kami di Ikrar Pemuda ingin mengucapkan takziah kepada keluarga Allahyarham Ustaz Asri di atas pemergiannya ke Rahmatullah siang tadi. Semoga rohnya dicucuri rahmat.

Sunday, August 9, 2009

H1N1:Doa Menjauhi dari Wabak Penyakit


Politik, politik jugak tapi kesihatan kene jaga...

Di kala ini sering kita dengar kematian dan jangkitan bertambah setiap hari berkaitan penyakit influenza H1N1. Seharusnya kita bersama-sama meningkatkan kesedaran dalam menangani wabak penyakit ini seperti yang disarankan oleh Kementerian Kesihatan. Di kaca Televisyen sering dipertontonkan berulangkali amalan membasuh tangan, menutup mulut dan sebagainya. Tiada ubat atau vaksin ada untuk penyakit ini namun ubat untuk mengurangkan kesan jangkitan telah diusahakan untuk diberi kepada yang sudah berjangkit. Marilah kita sama-sama menadah tangan dan berdoa kepada Allah S.W.T supaya dilindungi dari wabak ini.



Friday, August 7, 2009

Pakatan Rakyat Permainkan Rakyat???Hassan Ali Terkedu?

Dalam Utusan hari ini melaporkan bahawa pemuda PAS Selangor melalui ketua penerangannya Roslan Shahir akan membuat demo besar-besaran di seluruh Selangor mendesak agar Ronnie Liu dipecat dari jawatan Exco berhubung isu arak dan maksiat di negeri ini.

Ketua Penerangannya, Roslan Shahir Mohd. Shahir berkata, kempen itu akan melibatkan program penerangan, pengedaran risalah serta menaikkan beberapa kain rentang di seluruh negeri termasuk di masjid.

''Kita (Pas) akan mulakan kempen membantah dan mahu Ronnie Liu digugurkan daripada portfolio berkenaan kerana beliau secara terang-terangan mencampuri serta mengganggu tugas pihak berkuasa tempatan (PBT) di negeri ini.''Malah, tindakan beliau sebelum ini juga banyak mengguris perasaan umat Islam terutamanya di negeri ini.

Manakala dalam harakahdaily hari ini pula melaporkan, Timbalan Ketua Pemuda PAS Selangor menafikan PAS Selangor akan membuat apa-apa demo. Sebaliknya menyalahkan UMNO atas penjualan arak di negara ini.

Setakat ini katanya, Pemuda PAS tidak ada kena mengena dengan perancangan demo sebagaimana yang didakwa oleh Pergerakan Pemuda Umno tersebut."Pemuda PAS Selangor tidak pernah menghubungi Pemuda Umno dan tidak pernah merancang hendak mengadakan demonstrasi," tegasnya.

Beliau menegaskan, Pemuda Umno cuba mengeruhkan keadaan dan mahu merosakkan hubungan akrab parti dalam Pakatan Rakyat."Semua perkara ini berpunca daripada Umno yang telah memerintah selama 50 tahun tetapi mereka tidak dapat mengharamkan penjualan arak di kawasan-kawasan majoriti Melayu," tegasnya.Ini kerana tambah beliau, Majlis Bandaraya Shah Alam (MBSA) telah melaksanakan perkara tersebut walaupun baru setahun empat bulan kerajaan Pakatan Rakyat memerintah.

"Saya cabar Umno dan Pemuda Umno jika benar-benar ikhlas untuk mengharamkan penjualan arak secara terbuka, mereka mesti melaksanakan terlebih dahulu di negeri-negeri yang mereka perintah dan di Persekutuan," tegasnya. - mns_

Inilah dia Ketuanan Rakyat yang mereka diperjuangkan. Walaupon PAS dikatakan membantah tidakan-tindakan Ronnie Liu dan mahukan Ronnie Liu dipecat dari jawatan Exco, namun ada juga pihak didalam PAS hanya membiarkan sahaja isu kenyataan Ronnie Liu ini dan terus menyalahkan orang lain. Nasib umat Islam terutamanya Selangor bukanlah jadi agenda perjuangan mereka terutamanya PAS. Mana yang menyenangkan pihak mereka, tak kira yang haram tetap mereka pertahankan.

PAS di Selangor bukan sahaja ada yang hilang arah, sanggup menyokong Ronnie Liu malah mereka bagai dibuli apabila saudara lain mak lain bapak mereka DAP menggesa agar Pesuruhjaya PAS Dato Hassan Ali diambil tindakan disiplin pula. Kesian kan?? Dilaporkan oleh mstar.com.my...

PETALING JAYA: Perbalahan terbuka antara parti-parti dalam Pakatan Rakyat di Selangor semakin berlarutan dengan DAP hari ini menuntut diwujudkan jawatankuasa disiplin bagi membincangkan tindakan terhadap Pesuruhjaya PAS Selangor, Datuk Dr. Hasan Mohamed Ali kerana tindakannya meminta agar Ronnie Liu dari DAP dilucutkan daripada jawatannya sebagai exco Selangor baru-baru ini.

Timbalan Pengerusi DAP Selangor, Tony Pua berkata, tindakan Hasan dalam kes itu dilihat "tidak sesuai serta tidak adil", dan menambah bahawa ia diburukkan lagi dengan tindakan Pemuda PAS mengadakan demonstrasi menentang Liu, serta rancangan PAS mengadakan kempen besar-besaran di masjid-masjid berhubung isu itu sebagaimana yang dilaporkan media.

"Apa yang membuatkan tindakan (Hasan) itu tidak dapat diterima ialah kenyataan bahawa Ronnie Liu menjalankan tanggungjawabnya dengan tekun, apabila mengarahkan supaya dipulangkan barang yang diambil secara tidak sah kepada pemiliknya," kata Pua kepada pemberita di pejabat DAP Selangor di sini hari ini.

Beliau berkata, DAP memiliki hubungan yang baik dengan PAS di peringkat persekutuan, namun menurutnya parti itu benar-benar bingung dengan apa yang berlaku di Selangor yang dilihat berbeza sama sekali dengan hubungan yang wujud di peringkat nasional.

Pua berkata, DAP akan menghantar surat kepada kepimpinan Pakatan Rakyat hari ini bagi menggesa supaya ditubuhkan satu jawatankuasa disiplin.

Dato Hassan Ali pula kemudian langsung senyap sunyi sepi apabila ditanya apakah jawapan balas bagi kenyataan yang dibuat oleh DAP..Aduhai, takkan baru digertak oleh DAP Hassan Ali sudah takot?Dulu terjerit-jerit terlompat-lompat kat Stadium Melawati berucap dengan angkuhnya selepas menang dalam PRU12 sambil mencerca Barisan Nasional.



Tapi lihat lah laporan mstar lagi..

Sementara itu, dalam perkembangan terbaru, Hasan mengambil pendekatan berdiam diri walaupun diasak pemberita dengan soalan tentang desakannya supaya Liu digugurkan dari senarai Exco tidak dilayan oleh Menteri Besar Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim.

Sedangkan PAS tidak boleh diharap, apa tah lagi nak diharap pada Menteri Besar Selangor Tan Sri Khalid Ibrahim seorang Melayu, Islam, juga langsung tidak memberi sebarang komen atau kritikan terhadap Ronnie Liu berhubung isu arak ini.Beginilah nasib umat Islam di negeri Selangor...dipermain-main oleh mereka Pakatan Rakyat. Pakatan Rakyat harus ditukar nama kepada Permainkan Rakyat terutamanya kepada umat Islam...

Thursday, August 6, 2009

Nilai PAS di mata Pakatan Rakyat

Tan Sri Khalid "meluangkan"masa di Mahkamah Tinggi untuk perbicaraan Anwar tempohari

Setelah "melindungi" exco Elizabeth Wong yang terlibat dalam skandal gambar bogelnya dan juga hubungan bersama seorang jejaka Melayu, Menteri Besar Selangor Tan Sri Khalid sekali lagi melindungi rakan pakatan yang dikatakan terlibat dalam aktiviti gangster di Selangor, selepas menghalang rampasan minuman keras di Shah Alam dan menyatakan bahawa minuman bir bukanlah minuman keras. Perbuatan dan kenyataan yang ternyata mengguris hati umat Islam di Selangor dan Malaysia amnya telah menyebabkan ada antara mahu mereka meminta maaf dan supaya Ronnie digantikan.

Namun, walaupon ada kenyataan dibuat oleh Dato Hassan Ali dari PAS yang juga Exco Agama Islam di Selangor meminta Ronnie Liu ditukar dan menguatkuasakan larangan minuman keras di Shah Alam, namun ia ditolak mentah-mentah oleh Tan Sri Khalid. Tan Sri Khalid yang sememangnya beragama Islam bertindak melindungi Ronnie Liu, dan baginya larangan minuman keras hanya akan dibincangkan dalam mesyuarat hari ini seperti yang dilaporkan oleh mstar.com.my...

MB Selangor tolak desakan Ronnie diganti, selesai isu arak Jumaat

SHAH ALAM: Menteri Besar, Tan Sri Khalid Ibrahim berkata, kerajaan negeri akan menyelesaikan isu penjualan minuman keras - sehingga menyebabkan PAS mendesak Exco Kerajaan Tempatan Ronnie Liu digugurkan, Jumaat ini.

Dalam tempoh tersebut semua exco kerajaan negeri tidak dibenarkan bercakap atau membuat komen tentang perkara tersebut.

Malah, Khalid juga menolak desakan agar Ronnie Liu digantikan dengan orang lain bagi memegang portfolio tersebut.

Keputusan itu diputuskan dalam mesyuarat Exco hari ini.

"Langkah ini penting bagi mengelakkan kekeliruan yang boleh menyebabkan ketegangan di kalangan masyarakat di Selangor," kata beliau selepas mempengerusikan mesyuarat mingguan petang ini.

Menurut Khalid, kerajaan negeri telah mengadakan dialog umum dengan pelbagai pertubuhan bukan kerajaan, persatuan dan sektor perniagaan berhubung dengan isu ini.

"Dengan ini kami yakin akan dapat mencapai satu penyelesaian yang munasabah bagi semua kaum di Selangor," katanya.

Sementara itu, ketika diminta mengulas mengenai desakan PAS Selangor supaya exco kerajaan negeri, Ronnie Liu meletakkan jawatannya, Khaled bagaimanapun enggan mengulas lanjut.

"Dia (Ronnie) bukan isu dalam menyelesaikan masalah ini (masalah penjualan arak di Selangor)," katanya.

Khaled yang juga Ahli Parlimen Bandar Tun Razak menolak tindakan PAS Selangor itu.

"Oleh sebab itu, mulai hari ini tiada komen yang boleh dibuat supaya memberi masa kepada usaha untuk menyelesaikan isu penjualan minuman keras.

"Saya sendiri akan menyelesaikan masalah ini (masalah penjualan arak di Selangor).

Mengulas lanjut mengenai isu tersebut Khaled berkata: "Saya akan mencari mekanisma terbaik dan adil untuk kepuasan semua pihak dan keputusan ini telah dipersetujui oleh semua parti".

Semalam, PAS Selangor mendesak kerajaan negeri menukar Exco Kerajaan Tempatan sekarang iaitu Ronnie Liu ekoran campur tangan

ahli-ahli politik dalam isu jual arak di negeri itu.

Parti komponen Pakatan Rakyat itu mahu Menteri Besar Selangor sendiri memegang jawatan itu ataupun diberikan kepada mana-mana pemimpin lain.

"PAS Selangor menggesa agar pemegang portfolio Pengerusi Jawatankuasa Tetap Kerajaan Tempatan dikaji semula atau ditukar berikutan dengan rentetan beberapa peristiwa sebelum ini.

"PAS rasakan bahawa pemegang yang sekarang ini ada sedikit masalah, insiden terdahulu timbul sedikit permasalahan," kata Hasan lagi.

Hasan yang juga Exco Hal Ehwal Islam, Adat-adat Melayu, Infrastruktur dan Kemudahan Awam Negeri Selangor berkata, beliau belum memaklumkan pendirian PAS itu kepada Menteri Besar dan Ronnie Liu sendiri.

Dalam pada itu, kerajaan negeri Selangor mencdangkan proses penyiasatan oleh Suruhanjaya Pencegahan Rasuan Malaysia (SPRM) terhadap mana-mana Excö atau kakitangannya perlu diiringi oleh seorang penasihat undang-undang.

Khaled berkata, langkah itu bagi memastikan proses siasatan SPRM adalah telus.

"Kita (kerajaan negeri) akan menyediakan bilik untuk mereka (SPRM) adakan proses soal siasat. Kita tidak akan menghalang mereka (SPRM) datang tetapi mereka mesti menghormati syarat yang ditetapkan," katanya.


Apalah nasib umat Islam di sini. Kita semua tahu yang penduduk Shah Alam majoriti Melayu, kenapa susah sangat nak larang minuman keras?? Sepatutnya juak-juak PAS harus membuat satu demonstrasi supaya menuntut Ronnie meletakkan jawatan atau meminta maaf di atas kenyataannya mengatakan bir bukan minuman keras. Hingga sekarang tiada apa-apa pernyatan dibuat Ronnie Liu berhubung kenyataannya itu.

Tetapi, inilah dia wajah PAS yang dikatakan pejuang agama Islam kununnya dan wajah Pakatan Rakyat yang sebenar. Kami di Ikrar Pemuda menyeru agar semua umat Islam di bumi Selangor dan Malaysia ini dapat menilai tindak tanduk mereka yang seperti tidak memperjuangkan nasib bangsa Melayu dan agama Islam di negara ini.

Wednesday, August 5, 2009

Gerakan Mansuhkan ISA: Buat Demonstrasi dapat Pahala





Dalam masa beberapa hari, ramai orang yang menganggap mereka jaguh dalam agama Islam termasuk juga dari yang bukan Islam. Tetapi kalau dilihat, sebenarnya mereka ini hanya menggunakan agama Islam untuk mencapai kemahuan sendiri ataupon didorong oleh mana-mana pihak yang berkepentingan. Setelah kita dapat melihat Ronnie Liu mengatakan bahawa Bir bukanlah minuman keras, semalam, malaysiakini melaporkan bahawa Pengerusi Gerakan Mansuhkan ISA (GMI), Syed Ibrahim Syed Noh mengatakan bahawa mereka yang berdemonstrasi tempohari bakal mendapat imbuhan pahala dari Allah.

GMI: Peserta demo dapat 'imbuhan'
Abdul Rahim Sabri Ogos 4, 09 1:44pm
kemaskini 5.18pm Pengerusi Gerakan Mansuhkan ISA (GMI) Syed Ibrahim Syed Noh mengakui peserta demontrasi membantah akta kontroversi itu Sabtu lalu mendapat "imbuhan".
"Ya, memang mereka mendapat imbuhan. Imbuhannya adalah pahala daripada Allah. Mereka mahu menyeru kepada keadilan dan mahu kezaliman dimansuhkan. "Semua yang datang atas sebab keprihatinan dan kesedaran yang tinggi untuk menegakkan keadilan dan mencegah kemungkaran, kezaliman,” katanya kepadaMalaysiakini.
Kenapa senang sekali mereka ini memberi satu semacam fatwa?? Dan lebih teruk lagi ada umat Islam yang sanggup menerima kenyataan dan dianggap satu amalan?? Kita semua tahu yang perhimpunan ini didalangi oleh oleh Pakatan Rakyat terutamanya PAS. Adakah Syed Ibrahim terfikir mengenai kesusahan rakyat yang terperangkap di dalam kekecohan perhimpunan tersebut?Ramai yang terperangkap di dalam traffic jam berjam-jam. Ramai orang juga terpaksa mengalih destinasi dari mahu ke Kuala Lumpur ke tempat-tempat lain di sekitar KL??Berapa ramai peniaga yang rugi??Berapa banyak pulak kerugian??Diharap agar saudara Syed Ibrahim dapat menjawab hal-hal ini.

Semalam, Pengerusi Persatuan Peniaga dan Penjaja Lorong Tuanku Abdul Rahman ingin mengemukakan tuntutan sebanyak RM500,000 dari GMI yang menganjurkan perhimpunan itu. Pemuda UMNO Wilayah Persekutuan juga sedia menyediakan khidmat guaman bagi menuntut kerugian itu. Diharap agar ia dapat menjadi kenyataan dan ia akan menjadi "imbuhan" yang menarik buat Pengerusi Gerakan Mansuhkan ISA (GMI), Syed Ibrahim Syed Noh. Kami akhiri posting ini dengan satu lawak bodoh dari peserta perhimpunan haram tempohari.


Sunday, August 2, 2009

Ronnie Liu: Bir bukan Minuman Keras

Bukan sahaja pemimpin dari PAS yang boleh mengeluarkan "fatwa", Ronnie Liu dari DAP juga boleh mengeluarkan "fatwa". Dalam laporan Sinar Harian pada 1 Ogos 2009, Ronnie Liu menyatakan bahawa bir bukanlah arak kerana kandungan alkohol yang kecil berbanding arak yang lain.

Bir bukan minuman keras: Ronnie


SHAH ALAM – Exco Kerajaan Tempatan, Kajian dan Penyelidikan, Ronnie Liu mengesahkan kes rampasan bir di sebuah kedai serbaneka dekat sini, Rabu lalu berlaku kerana salah faham.

Menurutnya, beliau dan pihak penguat kuasa Majlis Bandaraya Shah Alam (MBSA) telah bermesyuarat mengenai perkara tersebut.

“Saya telah pun mengingatkan mengenai bidang kuasa mereka (penguat kuasa MBSA) yang mempunyai had tertentu.

“Sebenarnya, pihak berkuasa tempatan (PBT) tidak mempunyai kuasa merampas bir tetapi hanya boleh merampas minuman keras yang dijual oleh peniaga yang tidak berlesen sahaja,” katanya ketika dihubungi, semalam.

Ronnie berkata, bir tidak boleh dikategorikan sebagai minuman keras kerana kandungan alkoholnya tidak tinggi.

Ronnie Liu seharusnya berbincang dengan rakan Pakatan yang lain yang berugama Islam. Menjadi tanggungjawab juga kepada wakil-wakil rakyat Pakatan yang berugama Islam untuk menasihati beliau. Tetapi apakah tindakan wakil-wakil rakyat PAS yang sering melaung-laungkan slogan membangun bersama Islam??Dahulu ada pemimpin PAS berkata yang mereka telah berjaya berdakwah rakan DAP apabila mereka sudah pandai bertakbir, ada juga rakan-rakan DAP mereka sudah pandai memetik ayat al-Quran dalam ucapan. Adakah sekarang dakwah kepada Ronnie Liu tidak sampai??Dimanakah wakil-wakil rakyat PAS di Selangor seperti Hassan Ali dan Khalid Samad?? Khalid Samad "berdakwah" sampaikan menurut AIDC membuat ceramah di dalam gereja.



Bagaimana dengan pertumbuhan rumah-rumah urut di Selangor seperti yang dilaporkan oleh The Star??Itu belum lagi masuk bab Tan Sri Khalid mahu guna duit zakat untuk pentadbiran Selangor. Sampai sekarang tiada pun kenyataan dari wakil rakyat PAS mengenai hal ini. Mungkin inilah negara berkebajikan dicita-citakan oleh Pakatan Rakyat terutama pemimpin PAS.


Renung-renungkanlah...

Al Maidah: 57

'Wahai orang-orang yang beriman! Janganlah kamu mengambil orang-orang yang menjadikan ugama kamu sebagai ejek-ejekan dan permainan- dari orang-orang yang telah diberikan Kitab sebelum kamu, dan orang-orang kafir musyrik itu: menjadi penolong-penolong; dan bertaqwalah kepada Allah, jika kamu benar-benar orang yang beriman.'


Nasib Melayu di Tanah Air Sendiri

Sekali lagi orang-orang Melayu diperbodohkan apabila diperkudakan dalam gabungan menentang ISA atau GIM. Mereka telah berhimpun kononnya untuk menyampaikan nota atau memorandum supaya dimansuhkan ISA kepada Yang di Pertuan Agong. Tindakan bijak pihak Polis telah menahan beratus-ratus penunjuk perasaan. Lihatlah gambar-gambar ini...





Kebanyakannya berbaris, berasak, berhimpun majoritinya adalah orang Melayu...

Cuba lihat perbarisan yang ini pula..


Kebanyakannya orang yang berbaris dan beratur di dalam gambar diatas adalah kaum bukan Melayu yang ingin membeli Amanah Saham 1Malaysia..Apalah nasib bangsa Melayu di tanah air sendiri. Kami di Ikrar Pemuda menyeru semua belia-belia Melayu agar sentiasa bertindak bijak dan jangan emosional. Kalau bukan kita yang harus mempertahankan bangsa Melayu kita siapa lagi. Jangan terhantuk baru terngadah. Lihatlah apa yang berlaku pada penduduk-penduduk di Palestin, Bosnia sebagai contoh. Fikir-fikirkanlah..



Berkenaan dengan perhimpunan ini, ada yang menyatakannya gagal kerana tidak mencapai matlamat. Ada juga teori mengatakan ramai yang menyertai adalah dari sebuah institusi pengajian tinggi di bawah kendalian negeri Selangor dan mereka dibayar RM100-RM150 seorang. Jika benar adakah berbaloi dibayar sedemikian rupa kemudian terpaksa ditahan oleh polis, dimasukkan ke lori polis, dimasukkan ke dalam lokap. Atau sepatutnya mereka yang telah dapat duit, balik je rumah, sepertimana "fatwa" Tuan Guru Nik Aziz di mana jika BN beri duit ambil tapi pangkahlah PAS. Apa pon, ternyata, perhimpunan GMI ini sememangnya gagal!!

**gambar di ambil dari utusan dan the star