f Azmin kata cukai kereta di Malaysia terlalu tinggi, yang ferrari tu macamana? ~ Ikrar Pemuda

Thursday, February 10, 2011

Azmin kata cukai kereta di Malaysia terlalu tinggi, yang ferrari tu macamana?


Rupa-rupanya memang semua parti dalam PKR berebut-rebut menunjukkan kebodohan. Setelah PAS tunjuk bodoh dalam isu krisis Mesir, dan DAP pula tunjuk bodoh dengan fakta yang dangkal dan penuh putar belit dalam isu pembelian kapal TLDM, PKR pula menunjukkan kebodohan lebih teruk lagi dalam isu harga kereta di Malaysia.Yang paling ketara kebodohan PKR ialah kenyataan bodoh itu dibuat oleh Timbalan Presiden PKR sendiri iaitu Azmin Ali.

Azmin Ali berkata:
"... walaupun kenderaan di bawah 1,500 cc, cukai yang dikenakan sekurang-kurangnya 60 peratus untuk eksais, 10 peratus cukai jualan manakala 30 peratus cukai import, 60 peratus cukai eksais dan 10 peratus cukai jualan untuk kereta import.

"Ini bermakna bagi setiap kereta paling kecil yang dijual oleh Perodua pada harga RM40,000, sebanyak RM16,500 cukai dibayar kepada kerajaan"

Kereta paling kecil Perodua dijual harga RM40,000? Dia ni ikut harga siapa bagi?Kereta paling kecil Perodua yang paling murah ialah Perodua Viva 660 BX, Manual dengan harga lebih kurang 25 ribu. Tak caya cuba cek di website Perodua. Celah mana RM40 ribu tu Azmin?

Azmin dok kata Kerajaan tekan rakyat dengan harga kereta yang mahal, tapi dia mampu beli Ferrari? Mana dia dapat duit? Kalau banyak sangat duit, tolonglah rakyat yang tak mampu beli kereta untuk dapat sekurang-kurangnya Perodua kancil!

10 comments:

  1. Yang jelas bro ,cemburu dengan kemajuan automobil malaysia..yang sedang rancak membangun dan menjulang industri ini dipersada.

    Kenapa rakyat harus membazir dengan import goods{kereta luar..buy malaysian]kalau tujuan nya sekadar utk kesatu satu destinasi dalam masa yang tepat dan pantas[PENGANGKUTAN=keperluan bukan luxury]..CAM ferari tu..maitenance high,minyak tinggi dan sebagainya..[kalau tak mampu jangan beli..].Kenalah ukur baju dibada sendiri..jangan menyalahkan orang lain di atas kebodhan kita dan glamour je.

    ReplyDelete
  2. kereta mitsubishi GT tu us11000 je kt luar bro..bro ni buta ke hapa..mmg cukai tinggi..nk kata tolong protong n perukdoa tu..klo tgk sales tetiap thn dh jual puluh ribu..CEO n org2 besar kompeni ni pon xdenyer pakai kete perukdua n protong ni..diorg nk buat duit supaya yg kaya lebih kaya..yg miskin mcm aku ngan ko ni pakai je la kete xde kualiti bro..kete tin susu.. ape la bodohnye pemuda..ptuih..bende ni pon xnmpk..asik tgk tvik1 je..baca la internet..tgk dunia luar sket..xde la kampung..

    ReplyDelete
  3. Ya memang kami ni kampung tapi kalau kau nak kereta murah macam kat US, sila duduk di US k? Apa salahnya tolong proton? Proton dah bagi peluang ramai anak-anak melayu kerja bukan setakat pasang kereta aje..tapi sampai jadi engineer dan pandai buat enjin sendiri! ingat itu tak payah pakai modal ka bro?
    Lagi satu, kalau kata cukai tu tinggi sangat, kat kampung kami ni, kebanyakan rumah sekarang rumah sampai 2-3 buah kereta! takkan lu pon tak nampak?
    Kalau kau tere sangat, bagi tau la azmin tu bisnes apa sampai boleh pakai ferrari?
    Anwar dulu masa jadi TPM apasal tak highlight benda ni?
    Lagi satu, apa salah kerajaan dapat duit banyak?pulang ke rakyat jugak! tak caya ke? tengok la link ni! http://2.bp.blogspot.com/_R97EFFMhsng/TUx6d30L6rI/AAAAAAAAAoE/LkVWu6ylpVo/s1600/168913_185548244813296_100000743648494_490596_7860326_n.jpg

    ReplyDelete
  4. sudah lah proton menipu rakyat, kereta tak berkuality di jual dengan harga yg mahal. kenapa kat arab harga proton waja rm36k saja? kenapa kat malaysia rm60k? siapa yg bodo dan siapa yg penipu skrg?

    ReplyDelete
  5. aku kata proton mahal dan tak berkuality serta diperbodohkan oleh kerajaan.cuma korang tolak cukai import pastu compare dengan harga keta proton yg mana lagi mahal? pastu bezakan dari segi kuality, yg mana lagi berkuality? Suzuki swift tuh klu ditolak cukai import harga dia lebih kurang rm37k jer klu tak silap, bila dikenakan cukai rm70k+. Proton waja ,persona harga rm60k, klu dicomparekan dengan suzuki swift setelah ditolak cukai yg mana lagi berkuality dan murah? Org bodo dan buta ja tak nampak .

    ReplyDelete
  6. laa..ingat dah habis..suka hati kau la labu...senang citer ko tanya la che det..dia ada jawab pasal cukai kereta tu..
    kau lgsg tak jawab kenapa azmin mampu beli ferari tu..
    dah la azmin salah fakta...
    kalau kau tak suka proton..kau beli la keter lain..kalau kau bising sangat pasal kete mesia ni mahal sampai tak boleh nak beli..kau pegi la duduk kat arab..negara arab pon sekarang bergolak..anwar bos kau ke? dia lagi la dah kantoi video seks..org macam tu ke ko nak harapkan turunkan cukai kereta?hahahah..

    ReplyDelete
  7. anwar jadi penasihat ekonomi di selangor pon tak boleh nak turun kan cukai tanah dan cukai pintu..janji je lebih...itu baru negeri..kalau negara..lingkup la.
    PAS tere sangat ada turunkan cukai tanah n cukai pintu?naik tarif air ada la..penang pon sama..kat selangor ni org nak berniaga pasar malam pon naik sewa dia..siapa punya kerja?

    ReplyDelete
  8. rege kereta kat malaysia sgt tdk berpatutan.. forumer sini sila buat kajian dengan google.. harga, pemilikan, pengalaman org di kuar negara, gaji, belanja, jenis negara, buat imbalan semua tu.. negara asia tenggara lain pun nk ikut jejak negara kita dah..
    hehe zalim tul kere jaan.. ya allah cabutlah kepimpinan zalim di bumi malaysia.. sesungguhnya engkau maha melindungi makhluk yg dizalimi.. che det telah mencipta suasana materialis di malaysia.. itu yg aku nampak sekarang.. dulu dia kusanjung, kini tdk lagi.. insaflah pemimpin, adakah iblis dpt menyelamatkan dirimu kelak..?
    kita semua adalah ciptaannya, termasuk iblis.. iblis juga ada ajalnya.. wake up kere jaan!!

    ReplyDelete
  9. memang xbrp nk cerdik jgk sang saka bangsat ni,, spesis apa la dia ni, dh byk sgt makan rasuah umno ni agaknya smpai xboleh nk celik dah.. kena mbaca byk2 sikit ya, jgn tgk tv kerajaan je, baca semua, nilai semua, xnmpk jgk wat solat tahajjud..moga nampak jalan yg benar..

    ReplyDelete
  10. Cube tanya anwar dlu kenapa masa dia jd menteri kewangan dia tak set kan harga kereta rendah?
    Penyokong2 pakatan haram patut tanya anwar...
    Pelik jugak tgk org pakatan ni...suroh org smbhyg thajud..TAPI MULUT BOLEH PULAK NAK MEMBANGSATKAN ORG...

    ReplyDelete