Breaking

Post Top Ad

Your Ad Spot

Friday, November 19, 2010

Anwar Sesumpah Politik Malaysia


Sesumpah ialah sejenis binatang yang boleh bertukar warna mengikut keadaan sekeliling. Jika sekeliling kelihatan hijau, dia akan menukar warna jadi hijau, dan begitu jugalah untuk warna-warna lain.

Di Malaysia terdapat seekor (seorang sebenarnya!) sesumpah yang bernama Anwar Ibrahim yg bisa menukar-nukar perangai dan pemikiran mengikut audiensnya. Ini merujuk kepada sifatnya yang memang begitu yang telah pon dinyatakan dalam penulisan Banyan di The Economist (2009).


Di Malaysia, oleh kerana Anwar terlalu sayangkan Azmin, demokrasi di dalam pemilihan PKR telah pon hancur lebur, pendek kata, tiada demokrasi. Azmin yang bertanding untuk jawatan Timbalan Presiden telah pon melantik Anwar Ibrahim sebagai pengurus kempennya. Sesuatu yang agak luar biasa apabila penasihat parti yang sepatutnya bersifat neutral, tetapi menyokong seorang calon.

Akibatnya, pemilihan parti menjadi tunggang-langgang dan ramai ahli dari akar-umbi ke atas. Segala kritikan terhadap SPR dalam pilihanraya oleh PKR kini hinggap ke batang hidung sendiri. Yang lebih teruk, demokrasi dalam PKR seolah-olah telah mati. Azmin sebagai contoh bakal menang sebagai Timbalan Presiden PKR, yang mengenepikan Dato Zaid Ibrahim walaupon sebelum lagi pemilihan berakhir oleh kerana Zaid Ibrahim telah pon tarik diri akibat permainan politik Anwar-Azmin. Saifuddin Nasution, Setiausaha Agung PKR dilihat sebagai pemain utama dalam membantu kemenangan Azmin. Mstar melaporkan:

Seperti ada yang tidak kena dengan proses pemilihan pucuk pimpinan Parti Keadilan Rakyat (PKR) yang masuk hari keempat pada Isnin selepas keputusan awal yang dipaparkan melalui laman web rasmi parti itu dikatakan tersilap gara-gara 'kesalahan manusia'.

Keputusan laman web itu yang disiarkan pagi tadi bagi perebutan jawatan Timbalan Presiden PKR, selepas 68 cabang mengundi menunjukkan Penyelaras Pakatan Rakyat, Datuk Zaid Ibrahim mendapat keseluruhan 3,683 undi, meninggalkan pencabar terdekatnya, Azmin Ali yang juga Naib Presiden PKR (3,051).

Manakala seorang lagi calon Mustaffa Kamil Ayub mendapat 1,271 undi.

"Bagaimanapun, halaman yang menyiarkan keputusan pengundian itu sudah tidak dapat lagi diakses selepas ibu pejabat parti itu mengeluarkan keputusan rasmi lain yang menunjukkan angka berbeza iaitu Azmin mendahului Zaid.

Menurut Timbalan Setiausaha Agung PKR, Sharifah Shahidah, Azmin mendahului dengan mendapat 3,051 undi sementara Zaid pula memperoleh hanya 2,529 undi manakala Mustaffa yang juga Naib Presiden (1,149).

Beliau mengesahkan bahawa kesilapan keputusan tesebut berlaku disebabkan oleh kecuaian individu yang memasukkan dan mengemaskini data serta keputusan rasmi bagi pemilihan tersebut.

"Ya memang kita akui ada berlaku kesilapan manusia ketika memasukkan data keputusan rasmi tersebut. Ia pun telah diperjelaskan oleh Setiuasaha Agung, Saifuddin Nasution hari ini,” katanya kepada mStar Online ketika dihubungi di sini, Isnin."

Calon satu lagi, Mustafa Kamil Ayub hanyalah yes man Anwar yang sanggup jadi apa sahaja untuk idolanya itu, dan menjadi topeng demokrasi PKR.

Di Australia pula, Anwar bertukar wajah. Menurut Sydney Morning Herald, baru-baru ini:

"And Dr Anwar, a noted democracy advocate in his own right, applauded Australia's advocacy in Burma but urged Canberra to be more vigorous in its support for democracy everywhere. Australia needs to be more pronounced in its support for democracy," he said in an interview with the Herald. "Otherwise you have a strong position on Burma, but not on the atrocities in Malaysia.''"

Artikel ini merujuk kepada sokongan Australia terhadap pembebasan Aung San Suu Kyi di Myanmar. Anwar mendakwa Australia akan mendapat sokongan di Myanmar kerana menyokong Aung San Suu Kyi tetapi tidak akan dapat sokongan dari rakyat Malaysia kerana tidak menyokongnya.Dalam ertikata lain Anwar kononnya ingin memberitahu Australia, bahawa Australia harus lebih vokal dalam mendukung demokrasi di Malaysia, iaitu dengan menyokong Anwar. Kerana kononnya di Malaysia, Anwar itu demokrasi, dan demokrasi itu Anwar.

Ini lah satu penipuan Anwar dalam mengaitkan dirinya sebagai pejuang demokrasi di mata dunia. Padahal, pemilihan partinya sendiri tiada langsung mengamalkan demokrasi yang baik. Anwar terpaksa melakukan apa sahaja asalkan teman rapatnya, Azmin menang dalam pemilihan parti. Begitu juga untuk beberapa jawatan yang lain dalam parti, beberapa calon mendapat "kelebihan" kerana mereka orang Anwar dan Azmin. 

Diri Anwar sendiri yang juga yang tidak mahu bertanding sebagai presiden parti (walaupon mendapat cukup pencalonan), tetapi masih mahu mengetuai parti (sebagai penasihat), dilihat sebagai satu pelanggaran terhadap prinsip demokrasi yang diperjuangkannya. Apatah lagi dengan adanya isterinya sebagai presiden parti, anaknya yang bertanding sebagai naib presiden dan teman rapatnya Azmin yang bakal menang naib presiden parti, menunjukkan demokrasi hanyalah mainan Anwar yang sememangnya seorang sesumpah politik.

1 comment:

Post Top Ad

Your Ad Spot

Pages