f Nik Aziz: Kelantan tak buat Hukum Hudud takut BN isytihar darurat. ~ Ikrar Pemuda

Friday, January 21, 2011

Nik Aziz: Kelantan tak buat Hukum Hudud takut BN isytihar darurat.

foto dari minaq-jinggo

Baru-baru ini dalam majlis bertemu blogger, Nik Aziz berhempas pulas nak menjawab pertanyaan berkenaan dengan kenapa Kerajaan PAS Kelantan tak mau buat hukum hudud sampai sekarang. Pusing punya pusing dia salahkan UMNO jugak.Tak ke hampeh!


“Kalau kita tidak boleh buat sekali gus, mengapa tidak kita guna cara sedikit demi sedikit, kalau tidak boleh buat hudud, kita dah cuba, mengapa kita hendak kehilangan kuasa mentadbir, macam tindakan Mageran dulu.", kata Nik Aziz.

Tindakan Mageran yang dimaksudkan oleh Nik Aziz menurut Malaysian Insider ialah (merujuk pada artikel yang sama):

Pada November 1977, Parlimen meluluskan rang undang-undang darurat Kelantan yang meletakkan Kelantan ditadbir secara terus oleh Kerajaan Pusat. Malah ketika itu juga PAS berada dalam Barisan Nasional (BN). (Malaysian Insider 2011)

Dr1221 ada cerita apa yang terjadi waktu itu di kelantan.

Bukan ke Kelantan pernah keluarkan satu draf hukum hudud pada tahun 1993 dan telah diluluskan oleh DUN Kelantan waktu itu, tapi sampai sekarang PAS tak laksanakan pon. Pada masa buat draf hukum hudud dan waktu nak luluskan hukum hudud masa tu, Nik Aziz tak takut ke Kerajaan nak isytihar darurat? Kenapa sekarang baru nak keluar alasan, takut Kerajaan Pusat akan isytihar darurat pulak? Kerajaan PAS Kelantan sudah pun mempunyai draf hukum hudud yang diluluskan oleh ADUN PAS pada 1993, tapi kenapa sampai sekarang tak laksanakan? Penduduk di Kelantan adalah majoritinya 90% Muslim, jadi kenapa tak laksanakan?

Nik Aziz takut Kerajaan BN isytihar darurat ke atau memang tak mampu nak laksanakan hukum hudud? atau mungkin takut hilang kuasa?

1 comment:

  1. PAS ni setan besar..tu sebab kat kelantan blh tgk ramai org melayu susah..bg dia tak perlu dunia nie.akhirat jer.kalau kat dunia dh susah mcm mana nak tumpu akhirat..ini bukan zaman nabi dulu...semua perlu duit...ugama yang dibawa oleh PAS pulak sgt merbahaya umpama paderi kristian punya cara...menghalal kan kan yang haram dgn alasan anti blh bertaubat..mana ugama dia bawak rumah ibadat yg org islam tahu bangsa lain tak bole masuk di blh bawak...mana ugama dia guna arak pun dia blh halalkan..mana ugama di guna blh mengkhafirkan sesama islam..sepatut nya dia jd ulamak buddha atau hindu lagi bagus....semoga bala keatas org tua yang dah nak mati ne

    ReplyDelete