Breaking

Post Top Ad

Your Ad Spot

Monday, May 13, 2013

FAKTA YANG MENAKUTKAN: UMNO PALING POPULAR PRU13?


Juak-juak Pakatan tak habis-habis cakap pasal undi popular walaupun di Malaysia ini bukan undi popular yang menentukan kemenangan dalam pilihanraya.

Kalau nak dikira popular satu-satu parti, UMNO lah paling popular dari semua parti-parti yang bertanding jika dikira secara individu..

Tak caya tengok kat bawah ni..


Jika dikirakan, UMNO memperoleh 3,241,286 undi mengatasi semua parti-parti bertanding jika dikira secara individu. Jumlah undi tersebut membentuk 25% daripada jumlah keseluruhan undi pada PRU13 lalu.

Paling dekat ialah Parti Keadilan Rakyat a.k.a Pil Kudakan Rakyat yang mencatat undian sebanyak 2,254,328. DAP pula mencatatkan 1,736,267 undi dan PAS cuma 1,633,389 undi. Parti-parti lain pula secara masing-masing mencatatkan bawah dari 1 juta undian termasuk MCA, MIC dan parti-parti lain di negeri Sarawak yang SEBENARNYA memberi dokongan penting kepada kemenangan Barisan Nasional. Bermakna, UMNO adalah parti paling popular dari semua parti-parti yang bertanding di Malaysia ini. PAS pon jauh terkebelakang..

Bukan menidakkan sumbangan parti-parti komponen di Sabah dan Sarawak, kerana tanpa mereka, BN pasti berkubur, tetapi kami ingin menunjukkan bahawa bukan undi popular yang menentukan kerajaan di negara ini. Jadi juak-juak Pakatan tak payah lah nak bising-bising pasal undi popular dan sebagainya.

Di U.S sana pakai undi popular kah??

1 comment:

Post Top Ad

Your Ad Spot

Pages