Breaking

Post Top Ad

Your Ad Spot

Monday, December 17, 2012

DAP DAN ANWAR SEBUT PLURALISME, PAS DIAM?



DAP kata mereka perjuangkan pluralisme..itu Lim Kit Siang cakap..

The basis of DAP reaching out, engaging and co-operating with PAS in Pakatan Rakyast is not on Islamic state or hudud, but on the principles of promoting democracy, pluralism, cultural diversity, human rights, women’s rights and development in Malaysia.  

Translation: Asas DAP mendekati, melibatkan diri dan bekerjasama dengan PAS dalam Pakatan Rakyast bukan negara Islam atau hudud, tetapi atas prinsip menggalakkan demokrasi, pluralisme, kepelbagaian budaya, hak asasi manusia, hak-hak wanita dan pembangunan di Malaysia.

Apa pula kata Anwar?

Ini ucapan yang dia bangga-banggakan yang berlaku di London School of Economics..antaranya..


Pada hari ini, kebebasan beragama (freedom of religion) yang tidak ada Pluralisme Agama (religious pluralism), adalah tertanam teguh sebagai kebebasan dalam perlembagaan dalam negara-negara demokrasi.

Dengan demikian, maka memihak kepada sesuatu agama (tertentu sahaja) dan tidak yang lain atau memberikannya kedudukan yang mengorbankan yang lain boleh dianggap sebagai bertentangan dengan semangat pluralisme agama.

...

Kalaulah kita menerima bahawa (kita) boleh menjadi kesatuan dalam kepelbagaian, maka pluralisme agama adalah satu tenaga penyatuan tersebut, (dan) bukannya faktor perpecahan. Itulah jalannya untuk kita keluar daripada kegelapan kepada cahaya, daripada perang kepada damai, daripada kebencian dan kejahatan kepada kasih sayang dan kebaikan.





Tapi bila balik di Malaysia..bukan main hebat Anwar hina Dato' Seri Jamil Khir, menteri di Jabatan Perdana Menteri yang menjaga hal-ehwal agama negara.

Dia kata Jamil Khir mana layak berucap di London School of Economics pasal agama..sedangkan dia berucap di situ..dan berbicara pasal pluralisme..orang kata dia sokong pluralisme dia marah..

Tapi pelik jugak bila ucapannya di London itu ditarik balik dari blognya apa kes??

Baca kisahnya di sini.


No comments:

Post a Comment

Post Top Ad

Your Ad Spot

Pages