Breaking

Post Top Ad

Your Ad Spot

Friday, December 7, 2012

ANWAR NAK JADI MACAM BJ HABIBIE?


Anwar melalui kerajaan Negeri Selangor menjemput bekas Presiden Indonesia B.J Habibie..

Siapa B.J Habibie?

Dia adalah Presiden yang menggantikan Suharto selepas Suharto digulingkan pada zaman kegawatan ekonomi yang melanda Asia pada tahun 1998.

Namun begitu, B.J Habibie juga adalah Presiden Indonesia yang paling singkat tempoh pemerintahannya; di antara 10 Mac 1998 sehingga 21 May 1998.

Dalam ucapan alu-aluannya Anwar memuji B.J Habibie kerana membebaskan semua tahanan politik di hari pertama dia jadi Presiden, dan dia juga memberi kebebasan media, berpersatuan dan kebebasan bersuara yang tiada semasa pemerintahan sebelumnya.

Namun B.J Habibie disingkirkan dari Parlimen hanya selepas 3 bulan memegang jawatan Presiden.

Adakah Anwar nak jadi macam B.J Habibie? Kalau Anwar nak jadi macam B.J Habibie dan buat di Malaysia, semua bebas, semua lepas..apa akan jadi pada Malaysia?

Kalau diikutkan B.J Habibie mampu bertahan hanya selepas 3 bulan, kalau perkara sama terjadi pada Anwar, siapa akan ganti Anwar? Siapa timbalan-timbalannya waktu itu? Mahukah DAP hanya berdiam diri sahaja? Presiden PAS dah awal-awal takkan dipilih jadi PM..kalau pada ketika itu berebut-rebut nak jadi PM..akan amankah negara ini?

Umat Islam waktu itu macamana pula? Masihkah ada kuasa?

Tepuk dada tanya iman..

2 comments:

  1. BJ Habibie pernah dipersendakan oleh rakyak Indonesia dengan ungkapan 'BJHBB - Bicara-bicara Jadi Habis Bingung'. Beliau antara pemimpin Indonesia ketika itu yang menyokong gerakan reformasi Anwar Ibrahim yang ternyata meniru gerakan di Indonesia demi meraih populariti dan sokongan di Malaysia dan di Indonesia. Sayang, ketika semakin ramai tokoh di Indonesia sudah mengenali siapa Anwar sebenarnya dan semakin menjauhinya, BJ Habibie masih terpesona dan tertipu dengan oleh Anwar.

    ReplyDelete
  2. itu maksudnya BJ Habibie tu bodoh..sama macam orang2 PAS...

    ReplyDelete

Post Top Ad

Your Ad Spot

Pages